Ibland måste man bara blogga lite…

I onsdags tog jag  med kameran  och stativet ut och gick ner mot sjön hemmavid. Det är lätt att inte ta sig tid att fotografera precis som att det är lätt att glömma bort sin blogg… Men fotografera måste man göra regelbundet (och också blogga?), och inte bara för att det är kul, utan också för att träna ens bildseende.

Den kände svenske naturfotografen Serkan Günes var inne på just detta i intervju jag läste, att man kunde inte låta kameran ligga länge och sedan tro att ens bildseende fanns där när man väl tog ut kameran igen. Den tanken är han ju inte på något vis ensam om och gäller ju vilken kreativ aktivitet som helst egentligen, även om det kanske är lättast att applicera det resonemanget på exempelvis idrottande.

Förr kunde jag tänka att det där bildseendet ibland kom till en och jag började se motiv lite varstans, men det är ack så viktigt att ta med kameran och leta, att träna ögat, även när man kanske inte känner sig ”inspirerad”. Att underhålla bildseendet liksom. Emellertid är det väl så att omständigheter som väder och ljus påverkar den där inspirationen rätt mycket… Dessa gråa, kontrastlösa dagar som ibland radar upp sig i den här övergången mellan vinter och vår, får det inte att spritta till i min ryggrad i alla fall… 🙂 (var är våren undrar skåningen i mig, som saknar den skånska våren).

Nåväl, väl nere vid sjön fanns det, som vanligt båtar, vass, träd och fortfarande en hel del is. Jag tog med stativ av två skäl: den långsamhet jag tvingar mig själv till i fotograferandet gör att jag ägnar större omsorg om motiven. Då blir det manuellt fokus och dito inställningar av bländare och tid. Jag brukar låta bländaren styra tiden och oftast hålla så låg ISO jag kan, men det är en sanning med modifikation. Det beror på vad det är jag vill uppnå med bilden. Och det här med bländare är det andra skälet till att ha med stativ: med liten bländare följer (oftast) längre slutartider och då blir det svårt att handhålla kameran. Men framförallt skulle jag vilja säga att det är för att inte ha för bråttom i bildtagandet.

Men, det är klart, nu gjorde den lite omilda vinden (burr…) att tiden ändå spelade en viss roll. Med mindre än att man bylsar på sig rätt bra och inte tar av sig handskar (jag har rätt smidiga handskar för att kunna manövrera kamerans olika reglage, men ibland går det inte), kan man inte fortsätta länge innan kylan får en att tappa fokus (ursäkta…) och så kommer man på sig själv med att längta in.

Lite så var det mot slutet under fototuren. Jag hade exempelvis tagit med mig en blixt med sändare för att om möjligt  hjälpa solljuset där det behövdes, men när jag väl var nere vid sjön kändes det inte som något jag ville lägga tid på. Det hade visserligen gärna krävts ett stativ till blixten också, och då hade det blivit för mycket att bära. Visserligen kan man ju förflytta sig själv och stå med blixten och utlösa kameran på håll med den trådlösa utlösaren jag hade med, men finge jag välja hade jag hellre sett blixten statisk.

Nå, nu kan man inte få allt här i världen (även om jag snart får ostbågar), men bilderna blev ju inte så pjåkiga ändå. Jag har hjälpt upp dem lite med ökad kontrast, ibland lättat upp skuggorna och lite extra stuns i färgerna ( i Lightroom kallas det ”Närvaro” och specifikt ”Lyster”; har du inte Lightroom men fotograferar mycket rekommenderar jag dig att skaffa programmet genast!).

Med hopp om en snart stundade vår (men blir den någonsin som barndomens skånska vårar?) kommer här ett par bilder och fler hittar du genom att klicka här.

Vi hörs!

IMG_5936

IMG_5922

IMG_5958

Om Fotograf Hildingsson

Lärare, småbarnspappa och fotograf Jag har i många år varit intresserad av fotografi men äntligen bestämt mig för att satsa lite mer.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

