Dags för studiofotografering; med modell!

Ibland är besök extra trevliga. Ett sådant var när barnens kusin Jonna hälsade på.
Förutom samvaron var det ju också dags för undertecknad att låta henne få tjänstgöra som modell.
Jag hade en del önskemål jag funderat över tidigare när det gällde ljussättning och dem höll jag väl delvis.
Det som dock var samma som planen, var att huvudljuset, och dess placering, var en Beauty Dish. Den fick vara just huvudljus hela sessionen igenom.
Där satte jag en billig kinesisk blixt (vad heter den egentligen?) på 75% effekt.
Den andra blixten var en Canon 430, och inställd på 12,5 % effekt och zoom på 35mm. Denna satt i en softbox, som jag flyttade vid två tillfällen.
Kamerans inställning ändrades ett par gånger, men för det mesta var slutaren 1/60, bländaren 5,6, ISO 100 och vitbalans inställd på blixt.
Jag har ju en zoom på som standard men försökte hålla mig på 85 mm, då den brännvidden ger ett rätt normalt ”djup” i ansiktet.
Apropå justeringar, så sade jag till Jonna, mest om påminnelse för mig själv, att det var en väldigt bra idé att bara justera en faktor i taget, ta en bild och se vad man tyckte. Ändrar man två faktorer, eller fler, är det ju rätt knivigt att avgöra vad som orsakade en viss förändring. Det följde jag såklart inte längre fram i fotograferingen…
Kameran var kopplad till datorn så vi via Lightroom och ”direktfångst” kunde se resultatet på skärmen. Då var datorn ju vänd mot Jonna så hon också kunde se. Att kunna se på datorn är en möjlighet jag föredrar om tid och ro finnes. En standardskärm till en 15″ lap top är ändå något mycket större än en kameras display. Man kan ju  till och med styra kameran från datorn om man är på det humöret…
I början hade jag kameran på stativ, men jag kände mig för låst med den konstruktionen, så jag tog loss den. Då fick jag ju försöka komma ihåg att kameran var förbunden med datorn, rent fysiskt, så jag inte skulle göra mig dubbelt olycklig, genom att bara råka glömma sladden när jag skulle ta ett steg…

Vi testade olika positioner på modellen och vi gjorde några bilder per position, innan vi ändrade ljussättningen. Vissa idéer visade sig fungera bra medan andra antingen utfördes fel eller bara var bättre på idéstadiet. Ibland spelar ju förvisso faktorer som tid en viss roll… Men, och det är ju det viktigaste av allt, man måste testa och våga testa. Även om resultatet blir… mindre bra, lär man sig, och lika ofta öppnas en ny möjlighet man inte kunnat förutse innan.

Kontentan av porträttfotograferingen var påminnelsen av hur roligt det är och hur viktigt det är att inte ha bråttom. Och, apropå blixt… vi kunde båda konstatera att huvudblixten verkade vara lite stark, men jag fäste inte så mycket vikt vid det då. Det förbiseendet skulle kosta mig ett par timmar framför datorn i Photoshop senare 😦 Det är INTE det lättaste att åtgärda kan jag berätta, som ett litet tips till läsekretsen.

Var det allt? Jag tror det (det här är faran med att låta ett inlägg ligga till sig 🙂 ). Men några bilder blir det också.

Vi hörs!

IMG_4701-Redigera

IMG_4693-Redigera-2

IMG_4747-Redigera

Advertisements

Om Fotograf Hildingsson

Lärare, småbarnspappa och fotograf Jag har i många år varit intresserad av fotografi men äntligen bestämt mig för att satsa lite mer.
Det här inlägget postades i Beauty Dish, Blixt, Porträtt, Softbox. Bokmärk permalänken.