Hösten och Beauty Dish

På någon enstaka dag kom så hösten. Även om man vetat om dess ankomst har ju sommarens utdragna motstånd i denna högst ojämna kamp gjort att kroppen inte riktigt fattat det som hjärnan, om än motvilligt, både förstått och hjälpligt accepterat: det kommer att bli kallt. Och riktigt obehagligt kommer det att kännas.

Och så var det ju. Inte blev det bättre av att värmen inte fungerade på min arbetsplats så att man bokstavligen fick arbeta sig varm. Sällan har jag saknat mitt jobb att lossa lastbilar på gods som jag hade för 20 år sedan, som nu. Men arbetsglädjen kan ju alltid bidra med värme.

Eller att fotografera. Jag köpte för alldeles för länge sedan en beauty dish men har aldrig hittat ett tillfälle att testa den förrän i  helgen. Och egentligen var det väl inget optimalt tillfälle, men man får helt enkelt fånga det ögonblick som dyker upp,  och den här gången var det sonens kusin med mor som var på besök (hustrun fyllde minsann år) och när en lucka på tio minuter fanns där och kusinen och sonen satt i soffan fick grejorna åka fram.

Ibland får förutsättningarna bli det de är och jag valde att försöka mörklägga rummet så gott det gick utan alltför mycket mankemang, och ställde slutartiden relativt kort för att i möjligaste mån ”plocka bort” det befintliga ljuset och kunna styra ljuset från denna dish. Och ljuset blir rätt trevligt. Med mer tid och förberedelser kan tingesten göra sig bättre rättvisa, men resultatet blir bra och det är kul att jämföra med om det bara skulle ha varit blixt eller med softbox.

Kontentan är att beauty ”dishen” får användas betydligt mer och jag får väl helt sonika boka in tid med kusinen som är en så duktig och tålmodig modell 😉

Ett annat motiv, av det tystare slaget, är en liten fågel i trä (?) och en livs levande kaktus. De förevigades utan nymodigheter som ovan nämna disk, utan fick hålla till godo med två blixtar och en reflexskärm.

Inom ett par veckor bär det förresten av utomlands. Då skall mitt alter ego Läraren, åka till Ancona (Italiens östkust) med två kollegor och en hel klass med ystra ettor. Lärar-Håkan har sagt att jag får lov att hänga med om jag nöjer mig med att hålla mig i bakgrunden, men vi får väl se hur det blir med den saken 😉

Nå, det var allt. Bis dann!

IMG_0095

IMG_0098

Är det någon som känner igen arten?

Är det någon som känner igen arten?

IMG_0123

Om Fotograf Hildingsson

Lärare, småbarnspappa och fotograf Jag har i många år varit intresserad av fotografi men äntligen bestämt mig för att satsa lite mer.
Det här inlägget postades i Beauty Dish, Blixt, Fåglar, Ljus, Porträtt, Stilleben och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

