500px och beröm

I dessa studenttider funderar jag, bland annat, på vilken plattform jag (och mitt företag) behöver. Bloggen kommer nog att överleva min egen lilla effektiviseringskampanj, men hur och var skall jag lägga ut bilderna mina?

Flickr i all ära, men en egen hemsida vore ju inte helt fel. Och varför inte företagets FB-sida? Eller min sida på G+? Jag är nyfiken på WIX och deras lösningar. Snyggt så det gör ont men kostar pengar. Och det är klart; det där att göra hemsidor kan väl inte vara alltför svårt? Nja, kanske inte, men det kostar tid och tid är en högt skattad vara nu för tiden :).

Så kom jag i kontakt med, från flera håll faktiskt, sidan 500px. Den är, enligt uppgift, superhet just nu, och även om den har funnits sedan 2003, är det först på sistone den har vuxit i popularitet och har blivit ett populärt tillhåll för många namnkunniga fotografer.

Och så jag då… 🙂 Sagt och gjort; jag lade ut några bröllopsbilder från i somras och efter ett tag (ett par minuter) fick jag min första kommentar där, och ja, den var positiv.

Och hur var var det nu med beröm igen? Kanske ni känner igen er, men jag har tidigare (och delvis nu också, även om det blir bättre) haft svårt att hantera beröm. Visst har jag blivit glad men mest känt mig obekväm och konfunderad: ”Var det där bra?”. Med tiden, och genom att faktiskt visa andra människor uppskattning för vad de gjort eller är, har det blivit tydligt vad en reaktion lik min egen upplevs som, nämligen att mottagaren, brister i respekt. Om någon säger något snällt, då säger du ”Tack” eller motsvarande, och, och här kommer det, TAR ÅT DIG! Svårare än så behöver det inte vara och alla som gör något för offentligheten, exempelvis de som bloggar eller fotograferar, vill ju faktiskt ha några komplimanger då och då. Men för att kunna ta åt sig måste man ju faktiskt själv tycka att det man gör är bra (alternativt ”inte så himla dåligt” om man inte vill sticka ut hakan).

Och, apropå 500px, så vill jag säga följande: även om jag inte är ”kräsen” när det gäller gillanden och beröm, så känns det ändå rätt cool när den här fotografen berömmer en av mina bilder, eller?

Och med det vill jag också passa på att uppmana er att kolla lite på min sida på 500px. Än så länge har jag bara hunnit lägga ut några få bröllopsbilder som sagt, men kom gärna med kommentarer kring vad just du tycker om sidan. Är den något att satsa mer på?

Tills dess, tack för mig och…

Vi hörs! 🙂

Om Fotograf Hildingsson

Lärare, småbarnspappa och fotograf Jag har i många år varit intresserad av fotografi men äntligen bestämt mig för att satsa lite mer.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

