”Har du biblioteksskräck?”

När tankarna på det här inlägget började ta form kom jag att tänka på Kurt Olsson och den återkommande frågan till sina gäster i soffan: ”har du koskräck”. Jag är inte särskilt rädd för kor, även om de nog skall behandlas med viss respekt, mycket på grund av deras storlek men också, för deras, inbillar jag mig, brist på slughet…

Men hur var det med bibliotek? Jo, så här var det: innan jag flyttade till huvudstaden i början av 1994 (!) hade jag en synnerligen god relation till bibliotek. Men det var innan jag träffade Stockholms universitetsbibliotek… Kombon, att vara ny i stan, och synnerligen ny på universitetet och att kunna beställa eller fråga efter böcker, och de 33 000 studenter som pluggade där och då, hade egentligen bara en given utgång: undertecknad fick ont i magen och kände sig bara, vad heter det, jo dum i huvudet när han frågade den lätt sträva personalen om hjälp och inte använde EXAKT rätt ”sökuttryck”.

Men så, av någon anledning, hamnade jag på Vitterhetsakademiens bibliotek och vilken p-ä-r-l-a det stället var! Det hör väl till saken att jag en halvtimme innan gjort ett försök med KB och det gick väl… sådär. Men här fann jag en trygg biblioteksfamn med personal som kunde svara på, och förstå, dumma frågor. Vissa påstår att dumma frågor inte finns, men jag hävdar nog en annan åsikt.

Nu, många år senare, och med en botad biblioteksskräck, sitter jag och tittar på några bilder från ett bibliotek i Vårsta. Jag blev tillfrågad om uppdraget och befann mig där hastigt och lustigt och ställdes genast inför nya utmaningar. Hur sjutton skulle jag kunna fixa med ljuset i de där lokalerna? Och kunde jag flytta den där väggen och, kunde inte taket höjas någon meter eller två? Nå, det gick ju inte, men att ställas inför nya utmaningar är ett mycket bra (det enda?) sätt att utvecklas. Och det är så förbaskat kul. Inte bara efteråt 😉

Här lägger jag ut de bilder som jag gillade mest (och nej, beställaren ville ha delvis andra bilder 😉 )

Vi hörs!

BildBildBild

IMG_4167

Om Fotograf Hildingsson

Lärare, småbarnspappa och fotograf Jag har i många år varit intresserad av fotografi men äntligen bestämt mig för att satsa lite mer.
Det här inlägget postades i Bibliotek, Interiör och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

