Reflektioner efter ett uppdrag

I många situationer gäller principen: ”Det är lättare att göra rätt från början än att åtgärda i efterhand”. Skulle alla leva efter det funnes inga äventyrare eller andra banbrytare, kort sagt, man skulle aldrig chansa eller ”bara köra på”, och vårt samhälle såväl som våra liv, skulle bli betydligt tråkigare. Kanske är det det som är ”den mänskliga faktorn”?

Det får nu vara hur det vill med den saken. Ovan nämnda princip gäller I HÖGSTA GRAD inom fotograferandet. Jag fick ju ett uppdrag, som bestod i att fotografera ett bibliotek och datum för leverans var, skall vi säga, ganska nära förestående? 😉 Men kul var det och något helt nytt och som sådant oändligt lärorikt. Ibland kan lärdomar vara mer smärtsamma än andra. I mitt fall gjorde det inte så ont, även om den där oväntat vassa saken som satt fast i sofftyget, som jag ville snygga till innan bilden togs (allt för att slippa klona bort skräp i efterhand), sedan satt fast i mitt pekfinger och orsakade ovälkommen, om än inte livshotande (men man vet ju aldrig) blodvite. Nu kommer jag att utöka min alldeles ”nyfådda” fotoväska (man fyllde ju år: tack till min kära hustru!) med plåster också.

Nej, det som kan göra ont är egentligen inte den där extra tiden som går åt att fixa till sådant som man, trots sin petighet, missade vid själva ”tagningen”, utan sådant som kanske inte går att rätta till helt efteråt. Det kan röra sig om helt enkelt ett klassiskt misstag (eller flera…). Det kan också röra sig om en frustration som infinner sig när rummet inte är som man vill att det skall vara och man inser att man får lov att foga sig. Alternativet att kalla in byggjobbare och höja taket och flytta några väggar, eller varför inte ändra väder utomhus, är inte för handen, så att säga.

Men KUL är det och det är lika kul att se bilderna på dator och när man tar sig an dem och justerar  ljus och mörker och lite mer stuns i vissa färger, och hur var det med perspektivet i det där rummet förresten (Testa att fotografera ett rum med vidvinkel, så förstår du vad jag menar :))?

Nu återstår någon extrakoll till och ett sista urval och så blir det leverans och så hoppas jag att den presumptive kunden blir nöjd. När allt är klart blir det någon bild även här på bloggen.

Vi hörs!

Om Fotograf Hildingsson

Lärare, småbarnspappa och fotograf Jag har i många år varit intresserad av fotografi men äntligen bestämt mig för att satsa lite mer.
Det här inlägget postades i Interiör, Ljus. Bokmärk permalänken.

Kommentera

