Ljus: befintligt ljus, bländare och tid

Jag läste en gång att Christer Strömholm hade myntat begreppet ”befintligt ljus”. Hur det än är med det läsminnet var befintligt ljus, alltså inte blixt etc, det som gällde för honom. Oavsett Strömholms inställning, styrde jag mina steg ner till sjön. Kamera, stativ, blixt och en sändare respektive mottagare. Jag hade ingen trådlös utlösare men kameran har möjligheten till tio sekunders fördröjning, och då hinner man gott och väl fram.

Jag tillhör inte den generationen (finns den?) som kan till minsta millimetern hur de olika bländarna förhåller sig till iso och tid, i alla kombinationer, det skall villigt erkännas, men sådant får inte hindra en när man skall ha roligt. Dagens fotosession handlade om att använda blixt utomhus och att belysa motiv som egentligen inte ”behöver” belysas extra. Men så var det den där detaljen med blixt, bländare och tid… Hur förhöll de sig till varandra nu igen? Och hur var det med kombinationen befintligt ljus och blixtljus? (Det är inte för inte som själva idéen med en studio är att du skapar ljuset själv).

När  man kan det framstår det nog som fullkomligt självklart, vilket det mesta (inte allt!) är när man kan det, men det som gäller är (vilket jag letade förvirrat efter i mitt minne): bländaren styr blixtljuset och tiden styr det befintliga ljuset. Sedan spelar visserligen ISO-talet in, fast mest sekundärt.

Jag orkade inte ta med ett stativ till blixten, men snön hjälpte mig att se var jag stått och så fick jag försöka hålla blixten i samma vinkel. Och varför vill man göra om det? Jo, för att se hur motivet förändras om man ändrar en förutsättning, till exempel bländaren. Och då får jag väl komma med ett bra tips: om man nu verkligen vill veta hur en förändring påverkar, då ändrar man EN förutsättning åt gången. Annars kan det bli LITE snårigt att exakt kunna peka på: ”Ja, titta där, den ändringen gjorde det…”.

Vädret, som inte alls var vidare milt eller gästvänligt, gjorde att jag inte ville lägga alltför mycket tid utomhus, så jag valde att ”keep it simple”. Således körde jag konsekvent med bländare 8 och ändrade bara iso en gång. Blixten hade jag i manuellt läge (så vet man vad sjutton det är som händer; blixtautomatik kan vara bra i många lägen, men om jag vill ha riktig kontroll och har tid till det, då blir det manuellt läge) och det gällde också kameran (det blir roligare då, helt enkelt).

När det gäller blixten (min är en Speedlite Canon 430 EX II (blixtens ledtal är 43: dvs styrkan)), kan man dels ställa ljusstyrkan, från ”1” (full styrka) till ”1/64” (svagast ljusstyrka). Däremellan finns en hel del ”mellansteg”. Till exempel kan man justera så här: ”1/4, 1/4 -0.3, 1/4 -0.7, 1/8, osv. Det gör ju att man alltid kan finna den ljusmängd man vill ha. Så kunde man också ställa zoomen, alltså vilken spridning ljuskäglan skall få. Och där är  det upp till behov, tycke och smak. På min blixt kan  man ställa från 24 mm till 105 mm. Ibland om motivet skall belysas med en koncentrerad ljuskägla men ljuset blir för starkt kan man antingen sänka styrkan på blixten eller öka bländartalet. Går jag från bländare 8 till 11, eller varför inte 22, blir visserligen skärpedjupet större, men det kräver också mer ljus och det påverkar blixtens styrka eller effekt till att bli lägre. Bilden blir mörkare.

Och apropå mörkare, så är det dags att fundera över det här med tid. Tiden, alltså slutartiden, styr det befintliga ljuset. Det säger sig självt att om slutaren är öppen 1/60-dels sekund, så får sensorn mer ljus på sig än om den är öppen 1/200-dels sekund. Om det befintliga ljuset är 1/60 men jag vill använda 1/200, så kommer det som inte belyses av blixten att bli rätt mörkt. Kameran ”tror” ju att det är så ljust som 1/200.

Nå, nog snackat! Till bilderna:

ISO 50, bl 8, T 1/15, blixt: 1/4, 50 mm

Här har jag exponerat efter det faktiska ljuset: 1/15, bl 8. Blixten var inställd på 1/4 (tror jag det var; här får man ju chansa för vad som kan bli bra. Fungerar det inte, ändrar man bara ;)) Om blixten blir för stark kan man 1. minska styrkan, 2. minska bländaren, eller 3. flytta blixten längre bort. ISO är 50 på alla ”bojbilderna”. Ett ganska trevligt ljus tycker jag själv. Eventuellt kunde man använt en softbox för att göra skuggan till vänster mjukare. Om den stör, men det handlar om tycke och smak 🙂

IMG_3440

ISO 50, bl 8, T 1/60, blixt: 1/4, 50 mm

Samma inställning på ISO och bländare, men jag minskade slutartiden till 1/60. Jag är tämligen säker på att jag inte ändrade något alls på blixten och jag stod på nästintill exakt samma ställe. Men i sidled kan blixten ha flyttats lite. Vi kan konstatera att blixtljuset är det samma (i styrka) men att omgivningen blir mörkare, och det är ju för att jag lurar kameran att ”så här ljust är det. Det är säkert!”. Här får jag nog säga att skuggan stör i alla fall mig, men det beror ju på vilket syfte man har med bilden, men vitsen med att göra så här är att isolera motivet mer från bakgrunden. Men fullt så mörkt var det alltså inte ute. Första bildens bakgrund håller sig närmare sanningen.

IMG_3442

ISO 50, bl 8, T 1/200, blixt: 1/4, 50 mm

Här har jag ändrat tiden till 1/200, annat oförändrat, och genast blir det lite dramatik i bilden. Jag gillar den här även om den mest är ”på kul”. Men, hur uttrycksfull en boj än kan vara, så måste man vidare och jag hade en liten udde längre bort med några träd jag ville ”testa”. Det är ju för övrigt rätt skoj att kunna gå ut på vattnet och ta de bilder jag inte kunnat tidigare 🙂

ISO 200, bl 8 T 1/200

ISO 200, bl 8 T 1/200

Ett första träd var för stort och visade blixtens begränsningar. Där hade jag behövt en blixt till. Vid det trädet ändrade jag blixtens styrka och zoom några gånger för att försöka hitta rätt, så vid den här mindre grenen (till ett omkullfallet träd) är jag lite osäker vilka värde jag hade. Eventuellt 1/8 i styrka, men zoomen är nog kvar på 50. Motivet var nära blixten och jag ville inte ha vare sig för koncentrerat eller spritt ljus. Jag ändrade ISO vid den omnämnda trädet för att kunna täcka det bättre, men ändrade inte till det här mindre motivet. Man kan konstatera att det blev en rätt trevlig ljussättning men att ljuset kunde spridits ytterligare eventuellt (beroende på syfte). Med ökad zoom måste nog styrkan ökas och blir ljuset för starkt kunde jag justerat ISO-talet, eller flyttat blixten (om det hade fungerat). Jag fick i alla fall till en önskad kontrast mellan grenarna och himlen, som är något mörkare än det verkligen var (men inte någon stor skillnad).

Sista motiven blev några träd som stod och väntade där i strandkanten.

IMG_3458-2Så här mörkt var det ”på riktigt” med inställningen bl 8, ISO 50 och T 1/200. Fixar jag till den i datorn och ökar exponeringen med över 4 steg, visar den en mer ”realistisk” bild.

IMG_3458Till blixtbilden:

IMG_3460Samma ISO och bländare, tiden är 1/60. Blixten inställd på 1/8 och 50mm. Ganska trevlig slutresultat om man får säga det själv.

Apropå sändare och mottagare som jag pratade om inledningsvis. Jag köpte via kaffebrus.com (utmärkta prylar till trevliga priser) Cactus V5 i ett kit om två stycken. Då ställer man in den ena som sändare och den andra som mottagare. Fungerar dock bara med blixten på manuell, men det är inget större problem som sagt. Skall ha en räckvidd på 100 meter utomhus, vilket ju kan vara bra att veta ;).

Nå, nu får det räcka. Tack för tålamodet.

Vi hörs!

Om Fotograf Hildingsson

Lärare, småbarnspappa och fotograf Jag har i många år varit intresserad av fotografi men äntligen bestämt mig för att satsa lite mer.
Det här inlägget postades i Blixt, Ljus, Snö, Teknik, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

