Norge och skådis?

Vad har de två sakerna gemensamt? Jo, de får tjäna som underlag för ett blogginlägg och förhoppningsvis når detta en verkshöjd i paritet med, låt säga fröken Löwengrip? (även om jag nog kommer att ångra denna kaxighet; läs gärna och jämför).

Först Norge: igår hade bloggen en läsare där och för någon sekund undrade jag vad det var som jag skrivit som fångat några norska ögon, tills jag förstod att det var en person som jag springer på ett par gånger varje vecka (och nej, det är inte min fru, för hon var hemma hela dagen igår). Vem det var? Jag tycker vi låter den ”skyldiga” träda fram här på bloggen. Om hen törs 🙂

Men vad med ”skådis”? Jo, för ett par år sedan råkade jag ut för en och samma kommentar av tre olika personer i mitt bostadsområde, och dessa personer var inte bekanta till mig. Vad de sade var varianter av följande: ”Vet du, du är så himla lik den där…”. Kommentarerna var märkliga att höra av flera skäl, men nästan mest för att jag knappt hade sett den där personen alls. Vem var det då? Nja, nu tar vi det så sakta här, men det jag kan säga är: personen är med i en TV-serie och hans karaktär är väl inte den ”smidigaste” om man säger så. Skriv ditt svar här så hör juryn av sig. Första rätta svaret vinner något riktigt fint, nämligen en påse Ahlgrens bilar! (jodå, du läste rätt; lönen har kommit så nu vräker vi på).

Frågan kvarstår väl: skulle jag tolka det positivt eller  inte? I sanningens namn, vet jag inte. Det är som det är; några personer ansåg verkligen att jag var så lik den där personen att de inte kunde låta bli att säga det till mig (även om jag inte tycker att han är så anskrämlig, så det får väl vara bra då…)

Och så några ord om bilderna i övrigt. I ett anfall av fritidskänsla där jag sålunda inte ville arbeta (vilket är märkligt som lärare, jag vet), åkte kamera och blixt och softboxen fram. I brist på modell fick jag ta mig själv. Att ta självporträtt har sina sidor, och då menar jag inte bara de rent estetiska (lite beroende själva idéen bakom bilderna, väljer man väl gärna så fotogeniska som möjligt? Det är enkelt på ett sätt; man sköter sig själv, så att säga, men det svåra är väl att man inte kan regissera sig själv lika enkelt som en annan.

Nå, jag lekte lite med bara blixten och blixten kombinerad med softbox och så softbox tillsammans med reflexskärm, och resultaten ser ni här. Tyvärr hade sminkösen fått ledigt varför jag inte var vare sig rätt sminkad eller rakad…

Vi hörs!

IMG_2832

IMG_2791 IMG_2855

Om Fotograf Hildingsson

Lärare, småbarnspappa och fotograf Jag har i många år varit intresserad av fotografi men äntligen bestämt mig för att satsa lite mer.
Det här inlägget postades i Blixt, Porträtt, Softbox, Teknik. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Norge och skådis?

  1. Anonym lärare skriver:

    Tänkte säga Ove i solsidan, men det e väl för uppenbart så jeeves? 🙂

  2. Ano skriver:

    Det måste ju vara Hugh ”House” Laurie!

Kommentera

