Gran Canaria, del 1

Jag får ursäkta den lite otillfredsställande rubriken; tanken är ju en ”rubbe” skall vara innehållet i koncentrat, men då bättrar jag mig genast: nu blir det hus, utsikter, hundar, en joggare samt hav och strand. Och en fotograf som blir förevigad när han förevigar en person (lite ”meta” på kvällen är väl inte fel?).

Det som inte är ”strandbilder” är taget under en rask och synnerligen ”fotoeffektiv” promenad på en knapp timme (eller vad var klockan när jag lämnade poolen? Och vad var den när jag rätt svettig kom tillbaks?), och jag blev så fascinerad av dessa halvfärdiga (knappt) hus som gärna befann sig på den yttersta landbiten av ön. Ibland dök en alldeles tom tomt upp och förbryllade. Vad var det som låg bakom dessa ruckel och dessa tomter? Läget var ju fantastiskt. Eller var det helt enkelt konkurrensen? Nå, det får man aldrig veta och den slutsatsen delar man med så många andra mysterier i livet och för en fotograf med tidsbrist har man inte tid att lösa frågan. I alla fall inte just där och då 🙂

Det bestående intrycket är dock luften och himlen. Härlig och slår (faktiskt) vår svenska himmel en normaldålig dag här…

Strandbilderna är från två tillfällen men det skiljer lustigt nog inte så mycket i tid på dagen, även om den halvtimme/timme som skiljer märks mycket då solen var på nedgång. Att fotografera på stranden kan ju ha sina sidor, men eftersom objektivet i främsta hand riktades från solstolarna, var det inga sura miner. Rent tekniskt är det ju ljuset, som är all fotografis grundförutsättning, som både spelar en spratt eller förgyller motivet på ett ibland oförklarligt vis, men särskilt vid en session var det skillnaden i ljustemperatur som vållade visst huvudbry.

Det här har ju att göra med vitbalans att göra och i ”original” hade många bilder en rejäl blåton. I vissa fall är det en styggelse, medan i andra, som för att visa hur överjäkligt kall den där vintereftermiddagen var, är den ju helt briljant, men hur förhåller man sig när vi pratar om över 25 grader och Gran Canaria? Nä, precis, då blir det inte lika självklart.

Blått eller ej, så finns några av bilderna till höger på bloggen och resten på min Flickr-sida. Håll till godo, snart kommer det djur. Djur som hoppar, kryper, flyger, åker rullskridskor eller ligger i solstol.

Vi hörs!

 

Om Fotograf Hildingsson

Lärare, småbarnspappa och fotograf Jag har i många år varit intresserad av fotografi men äntligen bestämt mig för att satsa lite mer.
Det här inlägget postades i Djur och natur, Hus, Vatten, Vitbalans. Bokmärk permalänken.

Kommentera

