Flickr, spanska, franska och Gran Canaria, samt ”where is the money?”

Hur hänger dessa ihop då? Ja, vid en närmare granskning förmodligen inte alls, men om man istället letar efter minsta gemensamma nämnare, så blir det väl undertecknad… Låt mig ändå göra ett försök: Den första och sista hänger ihop, så dem väntar jag med.

Spanska och franska blev jag nämligen exponerad för när vi besökte Gran Canaria alldeles nyss, även om hoppet från nästan 30 grader till… ja, just det, känns som att det var läääänge sedan vi kom hem (men det var faktiskt sent i onsdags vi åter var i hemmet). När det gäller det vackra franska språket (åh, varför behärskar jag inte franska? Och så många andra saker också?) blev vi nämligen bekanta med en fransk familj som vi hoppas behålla kontakten  med även framöver. Det nästan lika vackra spanska språket fick man sig till livs både här och där under vistelsen.

I dagarna lär det komma bilder från San Augustin (håll utkik med andra ord), som var en trevlig ort på många sätt och vis. Uppfödd nära ett hav som jag är, kan jag ju på ett sådant ställe få mitt lystmäte både när det gäller vidder och horisontlinjer. Det finns ju dock en och annan skillnad mellan Atlanten och Öresund (googla eller fråga någon som varit vid sundet och Atlanten och fråga om ni inte tror mig). Det var, alldeles oavsett skillnaden, premiär för mig på ”holmen” och kan gärna tänka mig att återvända. Bortsett från vädret, maten och människorna, säger jag bara: vilket ljus och vilket landskap! Man kan ju bli matt för mindre. Att ställas inför en del landskap kan göra en lite låst när man skall till att avbilda/tolka/fånga känslan, och förmodligen måste man återkomma. Flera gånger ; )

Hur var det med Flickr och de allestädes närvarande pengarna då? Nja, det är väl snarare så att dessa pengar inte alls är vidare närvarande. Det här kräver en förklaring: jag kan bli stolt som en tupp (eller annat djur som kan uttrycka stolthet på ett naturligt sätt (alltså inte en lärare då)) när jag ser att ett ”set” på min Flickrsida har haft 193 bildvisningar idag, och ännu mer när jag noterar att jag på 2,5 år haft över 30 000 visningar. Skulle jag varnat för avdelningen självskryt? (Jag vet att ”eget beröm luktar illa” men jag får försöka  kontra med att ”det är ju bara fakta!?”) Men vad är då problemet? Jo, miljonerna rullar inte in… Skämt åsido, så här ligger det till: de flesta bilder har jag spärrat, av olika anledningar. En är de som avbildar mina vänner och kollegor; dem vill jag inte ha spridda vind för våg på nätet. En annan är helt enkelt för att jag hoppas på en ringa ersättning för att en tittare skall kunna få bilden som sin. Varför man inte köper en bild kan ha många anledningar. En kan vara att en bild inte känns tillräckligt ”konkret” för att lägga pengar på (medan däremot min öl och ostbågar känns mer konkreta). En annan tänkbar orsak kan vara att ingen bild upplevs tillräckligt bra. Åt det problemet gäller bara för fotografen att anstränga sig än mer och leverera bättre resultat nästa gång.

Tanken med detta inlägg är inte att att i största allmänhet beklaga mig över betalningsovilliga (det är ju inte den presumtive kundens fel om hen inte vill ha en vara…), utan snarare att tänka högt kring diskrepansen mellan hur många ”visningar” mina bilder får, kontra den uteblivna störtfloden av pengar in på mitt konto.

Påverkar det fotograferingslusten? Nä, faktiskt inte det minsta, och jag vet inte hur det skulle vara om pengar, eller uteblivna pengar, skulle inverka på lusten att skildra och tolka något som dyker upp framför mig och min kamera. Om så vore fallet, hade jag slutat direkt med denna fantastiska syssla.

Men, det är klart, ett litet tillskott här och där, kanske skulle göra det lite roligare ändå… ; )

Vi hörs!

Om Fotograf Hildingsson

Lärare, småbarnspappa och fotograf Jag har i många år varit intresserad av fotografi men äntligen bestämt mig för att satsa lite mer.
Det här inlägget postades i Företagarens våndor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

