Hästhoppning

Jag besökte Ågesta ridklubbs lokaler i lördags och tittade på hästhoppning.  Att se på hästhoppning hör inte till vanligheterna för min del, men vilken sport det är! Och att jag hamnade där får tillskrivas slumpen, nämligen att jag körde i närheten och såg en skylt om tävlingen och blev nyfiken på att fotografera tillställningen

Även om jag mest såg tävlingen genom kameran, blev jag fängslad av uppvisningen, och jag är fylld av respekt för dessa hoppare, jag menar, hur sjutton vågar de? Det krävs ALLT av hopparen: styrka, balans och MOD. Nu har jag ju inte bevistat en hoppningstävling på en stor arena, men här, i Ågesta, där publiken sitter NÄRA kan vi verkligen prata att uppleva sporten på nära håll. Hästarnas frustande, stampande, ryttarnas små tillrop och ”pepp” eller varför inte en häst som drog ned de största skrattsalvorna (såväl bland gammal som ung i publiken) som släppte rejält med väder inför ett hopp?

Kommer jag att titta på fler hoppningar? Ja, det hoppas jag. Spännande är bara förnamnet och särskilt gällde det i andra omgången när flera hästar halkade till på samma ställe, även om det ibland blev för mycket av spänning. Att falla med en häst under sig är liksom lite värre än att halka och trilla själv.

Hästhoppning i Ågesta

Tyvärr kunde jag inte stanna till slutet, men jag får tacka arrangörerna för evenemanget och återkommer gärna (jag bor ju faktiskt rätt nära 😉 )

Men hur var det att fotografera då? Ja, arrangören tyckte läktaren var bättre än nere bland hindren (även om bilderna nog blivit häftigare) och jag var inte av annan åsikt, men de svårigheter som uppstod i lokalen var ljuset. För att överhuvudtaget få bilder med hyfsad slutartid krävdes att skruva upp ISO:t (blixt kändes sådär, men jag har kanske fel; hästar kanske gillar blixt?) och då blir resultatet… brus. Men som sagt, ibland står man inför valet att få en bild eller ingen alls, och oftast väljer man det förra.

Länk till fler bilder hittar du här.

Vi hörs!

Om Fotograf Hildingsson

Lärare, småbarnspappa och fotograf Jag har i många år varit intresserad av fotografi men äntligen bestämt mig för att satsa lite mer.
Det här inlägget postades i Djur, Hästar, Hästhoppning, Sport och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

